Na mijn eerste verlof - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu Na mijn eerste verlof - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

Na mijn eerste verlof

Door: Paul Geurts

Blijf op de hoogte en volg Paul

23 September 2012 | Soedan, Juba

Na het eerste verlof.
Weer terug in Juba. Na een paar heerlijke dagen op de Canarisch Eilanden en in Nederland weer in mijn eigen container in Zuid Soedan.
Gran Canaria bij Simone. Erg leuk om een paar dagen met haar door te brengen. We hadden een erg leuk appartement met een zwembad, een paar mooie wandelingen gemaakt, in zee zwemmen met en zonder badkleding, net als vroeger. Met Simone hebben we bij kunnen kletsen en zijn we een paar keer uit eten geweest. Fijn dat ze twee dagen vrij had. Als afsluiter een jeep safari, hobbelen in een four wheel drive, om me Zuid Soedan toch niet helemaal te laten vergeten.
In Nederland was het eigenlijk vol en rustig tegelijk. Veel mensen ontmoet, ik moest natuurlijk ook nog even naar Den Haag. Een leuke reünie met het oude team van Lucian van Heumen. Dat was toen toch wel een heel bijzondere tijd. Een club gelijkgestemden die een tijd konden samenwerken binnen et gevangeniswezen in één regio. Op het feest van Anton genoten van de zang van zijn nieuwe koor. Die gaan echt heel goed worden denk ik.
Het belangrijkste was natuurlijk dat ik de kinderen en vooral Maddy weer even zag. Marita maar heer kort, want die hebben we woensdagmiddag op het vliegtuig naar Bolivia gezet waar ze een tijdje in Sucre gaat wonen. Op bezoek bij de familie, maar vooral op zoek naar de roots denk ik. Met Stijn en Susan (en Juma als wandelmaatje) was het leuk bijkletsen. De studies die dit schooljaar afgemaakt gaan worden en hoe het dan verder gaat Naast werk en studie is Stijn ook nog actief in Young in Prison, een stichting die zich inzet voor kunst en muziek in jeugdinrichtingen. Hij is, samen met een ander, verantwoordelijk voor het project dat in Malawi gedaan wordt in een jeugdinrichting. Google Young in Prison maar eens!
Het meest verwonderlijke was eigenlijk toch wel dat alles met Maddy en thuis weer meteen op zijn plaats viel. Dan lijkt het wel of je nooit weg bent geweest, behalve dan dat je elkaars aanwezigheid weer eens extra op prijs stelt. Heel gezellig en ook weer dezelfde rolpatronen. Ik heb de dakgoten toch maar weer even schoon gemaakt.
Wat Maddy erg vindt tegenvallen is dat je als je alleen woont alles ook echt alleen moet doen. De dingen die ik automatisch deed in en om het huis, moet ze nu zelf doen en dat valt tegen. Daarnaast is het werk en het sociale leven erg druk. Het blijft daarom ons doel om samen wat in et buitenland te doen. We waren per slotte niet voor niets afgelopen juni 30 jaar getrouwd.
Nu weer Juba.
De tweede week zit er weer op. Eind november is nog even weg (maar ook weer niet zo ver). De eerste dagen was ik wat in mineur, omdat het thuis toch wel erg leuk was. Op het werk is het druk. Ik ben met de uitwerking van een groot project bezig, samen met OXFAM-NOVIB. Het lijkt er op dat financiering vanuit Nederland een goede kans maakt. Het project gaat over de verbetering van de leefomstandigheden in een aantal gevangenissen en het beschikbaar komen van betere juridische bijstand voor gedetineerden. We willen dit voorstel voor eind november ingediend hebben. Duimen jullie voor ons en voor de gevangenen hier dat het lukt en goedgekeurd wordt?
In de eerste week van oktober ben ik in Kampala op een groot congres van de African Correctional Services Association (ACSA). Daar ga ik veel bekenden uit Afrika en andere continenten tegen komen. Ik kijk er erg naar uit. Daarnaast verzorg ik een lezing op een kleine conferentie die aansluitend gehouden wordt door PRAWA uit Nigeria. Deze conferentie is onderdeel van een project dat ik samen met PRAWA twee jaar geleden ben gestart (met Nederlandse financiering) om het gevangeniswezen in zes Afrikaanse landen te versterken (Zambia, Kenia, Nigeria, Rwanda, Burundi en Congo (DRC)).
Kortom, ik verveel me nog steeds niet. Het is ’s-avonds soms saai, maar met wat films en series op mijn computer (dank Erik!) gaat de tijd dan wat sneller.
Ik wens jullie het allerbeste toe en kijk uit naar reacties.

Paul

  • 23 September 2012 - 12:26

    Hugo:

    Hiya Paul,

    Keep up the good work! Leuk om je nog snel even gezien te hebben in Rosmalen...

    D'r komt een dag dat we weer eens gaan tennissen (voor mij ook maanden terug).

    Cheers,

    Hugo

  • 23 September 2012 - 12:30

    Marianne De Winter:

    Hoi Paul,
    Ik vond het fijn om je weer te zien en bij te spreken. Je hebt inderdaad gelijk over de club van Lucian: het was net of je elkaar vorige week nog gesproken had: zo vertrouwd voelde het weer met elkaar aan. Jij blijft ook dezelfde Paul! Het was weer een beetje thuis komen.
    Ik wens je weer een goede en zinvolle tijd toe in Zuid-Soedan.

    lieve groet,
    marianne

  • 23 September 2012 - 19:56

    Frans Boelaars:

    Hoi aul
    Even een groet vanaf de andere kant van Afrika. Jij begint weer, ik mag morgen naar huis en kijk daar naar uit, net als jij dat doet. Sterkte om weer "in het gareel van alledag" te komen en 't is zo weer eind november.
    Leuk om jouw avonturen te lezen en van een afstand mee te maken. Succes met jouw Mr. B's
    groet, Frans

  • 23 September 2012 - 20:43

    Antoon:

    Hallo Paul, goed om te lezen dat je zo genoten hebt van je kids en Maddy. Alsnog gefeliciteerd met je geweldig 30 jarig huwelijk ( was me in juni even ontschoten!!) Heerlijk dat je op miojn feest kon zijn en tof dat je zelfs in je bericht ons een complimenmt maakt>> op nu naar amuzes.
    succes met je bijzondere werk en graag tot het volgende bericht

    hou je haaks makker

    Antoon

  • 23 September 2012 - 20:57

    Stefan:

    hoi Paul,
    goed te lezen hoe het met je gaat, en dat je genoten hebt bij je verlof in Nederland. Jammer dat je Amu6 niet kan meemaken, we zullen aan je denken!
    veel suc6 in Soedan en mooi wat je aan het doen bent. Misschien zien we je bij je volgende verlof op donderdagavond voor een klein biertje of glaasje whiskey.....(als Milton wat overhoudt voor je!)
    veel groeten van Stefan

  • 23 September 2012 - 20:59

    Arthur Kuilboer:

    Dag Paul,

    Het was inderdaad heel leuk je even te zine en spreken op het feest van Antoon. Jammer dat het je niet meer lukte om ook bij Dubbel Zes nog even acte de présence te geven maar het is je meer dan vergeven gezien je programma in de korte tijd die je maar thuis was. Waar is thuis eigenlijk in dat kader? Lijkt me ook wel vreemd voor je. Ik zal duimen voor je project maar als Oxfam Novib meedoen moet het lukken.
    Succes de komende maanden en tot gauw!
    Groet makker,
    Arthur

  • 24 September 2012 - 00:06

    Victor:

    Hoi Paul! Leuk je een beetje te volgen aan de andere kant van de oceaan! Goed geschreven! We hebben intussen ook Marita gespot en haar uitgenodigd om een keer een weekendje naar Cochabamba te komen. Ben erg benieuwd hoe het haar zal gaan. Heel veel groeten en sterkte 'savonds in je container-plekje!

  • 24 September 2012 - 16:59

    Ruud:

    Hoi Paul, Goed dat je de dakgoten weer ´ns hebt schoongemaakt.
    Gaan we lunchen als je weer in Den Haag bent? Ik hoop het.
    Veel succes met alles in Juba e.o. en let een beetje op Quirien :)

  • 24 September 2012 - 20:24

    Paul:

    Hoi Paul
    Zo te lezen had je 'n prachtige vakantie, zelfs zonder D6!
    Hopelijk heb je de volgende keer wel tijd voor ons.
    Mocht je je trouwens vervelen, Josef Kony schijnt bij jou in Juba rond te lopen.
    Laten we hopen dat ie gepakt wordt. Dan bellen ze nog bij jou aan...
    Veel succes met je werk daar!
    Veel groeten, Paul


  • 25 September 2012 - 10:48

    Anita:

    Beste,
    Ik verzamel zaadjes van groenten en bloemen voor Kisoboka.
    Als je het nummer van je container opschrijft, kan ik je ook een deel via het post opsturen.
    Alle beste,
    Anita

  • 02 Oktober 2012 - 21:09

    Gerda:

    Hi Paul!! Gelukkig hebben we ook contact via de mail en heb ik je zelfs gezien en gesproken tijdens je verlof, maar ik vind het ook leuk om op je reisverslag te reageren. Het is duidelijk dat je je niet verveelt, er is ook genoeg te doen zou ik zeggen. Maar het is wel allemaal werk. In je container 's avonds zal niet veel anders te doen zijn dan ook een beetje werken. Gelukkig heb je je weer kunnen opladen in Nederland en ik hoop dat je daar nog even van kunt profiteren. Kom je over drie maanden (nu twee maanden?) weer terug op verlof? Hou je haaks en (o ja) veel succes in het ACSA congres!! Groetjes Gerda

  • 27 Oktober 2012 - 16:49

    Albert:

    Heb je verslag gelezen.Lijkt alsof er woorden/zinnen wegvallen in waar ben jij nu ? Zal wel censuur zijn.
    Je aanwezigheid aldaar wordt op prijs gesteld begrijp ik. Tientjes leden lijkt een potentieel goed doel voor de kerst te kunnen zijn, dus..
    Als je nu met Amuzes had... nou ja het was oke wat we hebben gepresteerd. Er was ook een mooie line up bij elkaar gezocht.
    Doe je pushups in de container en geniet van je tijdelijke omgeving.
    Succes . Groet, Albert /Tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 22307

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: