september en oktober in Juba,verbeterde versie - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu september en oktober in Juba,verbeterde versie - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

september en oktober in Juba,verbeterde versie

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

29 Oktober 2012 | Soedan, Juba

Tijd voor weer een bericht uit Juba, beste vrienden.

Het is al weer even geleden, meteen na het vorige verlof, dat ik iets op mijn blog heb gezet. Vaak heb ik ’s-avonds weinig energie om te schrijven en lees ik wat, of kijk ik naar een film of serie op de laptop.
Om half elf is het ten slotte kinderbedtijd hier.
Ik heb hier goede weken doorgebracht na het verlof. Het is natuurlijk erg vervelend om weer thuis weg te moeten, maar je weet dat het vertrek er aan komt. Het is ook goed om aan de slag te gaan met alles wat ik wil doen.
De afgelopen weken heb ik en aantal leuke dingen gedaan. Ik ben een paar dagen naar Yambio geweest, tegen de grens van DRC (Congo) aan. Dat is een heel ander gebied met regenwoud en een heel ander type mensen. Wat kleiner dan de lange Dinka’s en Nuer die je hier vaak ziet. Meer de Bantu uit centraal Afrika. Daarnaast natuurlijk de overweldigende natuur. Hoge bomen, veel landbouw, wat je verder niet veel in dit land tegen komt.
Je vliegt er naar toe met een klein vliegtuigje, 16 stoelen. Ik zat vlak achter de piloot. Dat was erg leuk, omdat er flinke onweersbuien aankwamen en de copiloot steeds met zijn arm aanwees hoe de piloot dan tussen de wolken door kon vliegen, zonder te veel uit de koers te raken.
De gevangenissen in Yambio en Maridi bezocht en een paar Ngo’s, allemaal ter voorbereiding op een projectaanvraag. In Yambio doen de mensen het goed, ook in de gevangenis. De streek heeft ook veel minder onder de oorlogen geleden omdat het zo zuidelijk ligt. Nu hebben ze af en toe wel last van Joseph Koni, jullie wel bekend, die met zijn Lord’s Resistance Army de grensstreek tussen Zuid Soedan, Oeganda, DRC en Centraal Afrikaanse Republiek onveilig maakt. Er wordt druk jacht op hem gemaakt door de gecombineerde legers en Amerikaanse Special Forces. Tot nu toe is ie nog niet gevonden.
In Maridi is de situatie in de gevangenis wat minder. Geen water, geen toiletten. De vrouwengevangenis is een traditionele modder hut (hier heet dat een tukul). Voor de geesteszieke gevangenen waren er een aantal eenpersoons cellen, maar die waren uit elkaar gevallen. De enige geesteszieke gedetineerde die er nu was zat dag en nacht aan en boom geketend. Daar word je niet vrolijk van.
Na deze trip ben ik een week naar Kampala geweest naar de conferentie van de African Correctional Services Assocation (ACSA). Ik heb weer gelogeerd bij Victor Wildeman, directeur van Second Chance Support. SCS is een kleine NGO die heel veel goed humanitair werk in de Kigo gevangenis in Oeganda doet. Ik ben en van de leden van het Comité van Aanbeveling. De NGO heeft grote financiële problemen en is hard op zoek naar zogenaamde tientjes leden. Mag ik jullie vragen om serieus te overwegen om tientjeslid van SCS te worden? Meer over maken op de rekening van SCS mag natuurlijk ook.
Alle informatie vind je op de site van Second Chance Support: www.secondchancesupport.org. Het rekeningnummer van SCS is: 198379935: DOEN !!
De conferentie was prima om mijn netwerk weer op te poetsen. De Oegandezen hadden er echt een heuse happening van gemaakt. Goed georganiseerd, maar ook erg gezellig. Ik heb er twee presentatie gegeven over alternatieven voor gevangenisstraf en de hindernissen die je dan vaak moet overwinnen.
Nu ben ik al weer drie weken terug in Juba en daar blijf ik nog een zestal weken voordat ik weer naar Nederland kom op 5 december.
Hier ben ik nog steeds druk met project financiering te zoeken. Dat gaat maar heel erg langzaam vooruit. Je merkt dat het gevangeniswezen op de meeste fronten, ook bij donors, op weinig sympathie kan rekenen. Doorzetten geblazen dus. Goed dat er hier en daar nog mensen op de goede plaats zitten die initiatieven op dit gebied wel proberen te steunen.
Daarnaast ben ik nu bezig met (ja wel nog steeds) adviezen op he gebied van wet- en regelgeving, de opzet van een jaarverslag systeem en het beschrijven van de taken van de verschillende leidinggevenden op het hoofdkantoor.
Wat de toekomst gaat brengen gaan we de komende weken ook zien. Het zal tussen Maddy en mij een belangrijk onderwerp in december zijn. Spannend voor ons allebei.
Uiteraard houden we jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Veel groeten uit een vochtig en nog steeds acceptabel warm Juba.

Paul


  • 29 Oktober 2012 - 12:03

    Gerda:

    Hi Paul!! Goed te lezen dat je de draad weer hebt opgepakt en weer heel actief bezig bent in Afrika!! Natuurlijk vaak tegen de stroom in - gevangenissen zijn nooit populair, zeker niet in landen die het al moeilijk genoeg hebben - maar ik lees ook dat er ook medestanders zijn. Zijn je presentaties in de conferentie van ACSA goed ontvangen? Ik hoop dat en dat er ook wat gebeurt. Alternatieven voor gevangenis zoeken is volgends mij de meest haalbare optie om verbeteringen aan te brengen. Maar het zal veel tijd nodig hebben. Dus jij bent ook nog even van de straat!! Hier in Nederland is de herfst ingetreden. Als het goed is weten we vandaag of er volgende week een nieuwe kabinet wordt beëdigt! En dan de plannen... in ieder geval wordt er flink gesnoeid op ontwikkelingssamenwerking. Tientjeslid worden van SCS is dus het minste dat ik kan doen om enige steun te geven aan het werk in Afrika! Nog een paar weken en je bent weer even hier. Hoe lang blijf je dan? Ben je met de kerst en oud en nieuw ook thuis? We horen weer van je, weer veel succes gewenst met je werk en voor straks goede reis naar huis! Groet! Gerda

  • 24 November 2012 - 20:40

    Anita:

    vorige week hebben ze in mijn dorp een dief doodgeslagen, wat vind je van zo n correctie maatregel? blijkbaar is hij al meerdere keer door de politie gearresteerd, maar niet veranderd.
    en het word meer en meer warmer in oeganda.
    en ik vind het niet leuk dat je van je vriendtjes voor st. klaus een tientje vraagt,
    goede reis naar nederland,
    groetjes, anita

  • 24 November 2012 - 20:40

    Anita:

    vorige week hebben ze in mijn dorp een dief doodgeslagen, wat vind je van zo n correctie maatregel? blijkbaar is hij al meerdere keer door de politie gearresteerd, maar niet veranderd.
    en het word meer en meer warmer in oeganda.
    en ik vind het niet leuk dat je van je vriendtjes voor st. klaus een tientje vraagt,
    goede reis naar nederland,
    groetjes, anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 22311

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: