september en oktober in Zuid Soedan - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu september en oktober in Zuid Soedan - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

september en oktober in Zuid Soedan

Door: Paul Geurts

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 Oktober 2012 | Soedan, Juba

Tijd voor weer een bericht uit Juba, beste vrienden.
Het is al weer even geleden, meteen na het vorige verlof, dat ik iets op mijn blog heb gezet. Vaak heb ik ’s-avonds weinig energie om te schrijven en lees ik wat, of kijk ik naar een film of serie op de laptop.
Om half elf is het ten slotte kinderbedtijd hier.
Ik heb hier goede weken doorgebracht na het verlof. Het is natuurlijk erg vervelend om weer thuis weg te moeten, maar je weet dat dat er aan komt. Maar het is ook goed om aan de slag te gaan met alles wat ik wil doen.
De afgelopen weken heb ik en aantal leuke / interessante dingen gedaan. Ik ben een paar dagen naar Yambio
geweest, tegen de grand van DRC (Congo) aan. Dat is een heel ander gebied met regenwoud en een
heel ander type mensen. Wat kleiner dan de lange Dinka’s en Nuer die je hier vaak ziet. Meer de
Bantu uit centraal Afrika. Daarnaast natuurlijk de overweldigende natuur. Hoge bomen, veel
landbouw, wat je verder niet veel in dit land tegen komt.
Je vliegt er naar toe met een klein vliegtuigje, 16 stoelen. Ik zat vlak achter de piloot. Dat was erg
leuk, omdat er flinke onweersbuien aankwamen en de co-piloot steeds met zijn arm aanwees hoe de
De gevangenissen in Yambio en Maridi bezocht en wat NGO’s, allemaal ter voorbereiding van een
projectaanvraag. In Yambio doen de mensen het goed, ook in de gevangenis. De streek heeft ook
piloot dan tussen de wolken door on vliegen, zonder te veel uit de koers te raken.
veel minder onder de oorlogen geleden omdat het zo zuidelijk ligt. Nu hebben ze af en toe wel last
van Joseph Koni, jullie wel bekend, die met zijn Lord’s Resistance Army de grensstreek tussen Zuid
Soedan, Oeganda, DRC en Centraal Afrikaanse Republiek onveilig maakt. Er wordt druk jacht op hem
gemaakt door de gecombineerde legers en Amerikaanse Special Forces. Tot nu toe is ie nog niet
gevonden.
In Maridi is de situatie in de gevangenis wat minder. Geen water, geen toiletten. De
vrouwengevangenis is een traditionele modder hut (hier heet dat een tukul). Voor de geesteszieke
gevangenen waren er een aantal eenpersoons cellen, maar die waren uit elkaar gevallen. De enige
geesteszieke die er nu was zat dag en nacht aan en boom geketend. Daar word je niet vrolijk van.
Na deze trip ben ik een week naar Kampala geweest naar de conferentie van de African Correctional
Service Assocation (ACSA). Ik heb weer gelogeerd bij Victor Wildeman, directeur van Second Chance
Support. SCS is een kleine NGO die heel veel goed humanitair werk in de Kigo gevangenis in Oeganda
doet. Ik ben en van de leden van het Comité van Aanbeveling. De NGO heeft grote financiele
problemen en is hard op zoek naar zogenaamde tientjes leden. Mag ik jullie vragen om serieus te
overwegen om tientjeslid van SCS te worden?
Alle informatie vind je op de site van Second Chance Support: DOEN
De conferentie was prima om mijn netwerk weer op te poetsen. De Oegandezen hadden er echt een
heuse happening van gemaakt. Goed georganiseerd, maar ook erg gezellig. Ik heb er twee
presentatie gegeven over alternatieven voor gevangenisstraf en de hindernissen die je dan moet
verwinnen.
Nu al weer drie weken terug in Juba en daar blijf ik nog een zestal weken voordat ik weer naar
Nederland kom op 5 december.
Hier ben ik nog steeds druk met project financiering te zoeken. Dat gaat maar heel erg langzaam
vooruit. Je merkt dat het gevangeniswezen op de meeste fronten, ook bij donors, op weinig
sympathie kan rekenen. Doorzetten geblazen dus. Goed dat er hier en daar nog mensen p de goede
plaats zitten die initiatieven op dit gebied wel proberen te steunen.
Daarnaast ben ik nu bezig met (ja wel nog steeds) adviezen op he gebied van wet- en regelgeving, de
leidinggevenden op het hoofdkantoor.
opzet van een jaarverslag systeem en het beschrijven van de taken van de verschillende
Wat de toekomst gaat brengen gaan we de komende weken ook zien. Het zal tussen Maddy en mij
Paul
Uiteraard houden we jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Veel groeten uit een vochtig en nog steeds acceptabel warm Juba.
een belangrijk onderwerp in december zijn. Spannend voor ons allebei.

  • 26 Oktober 2012 - 11:14

    Frans Douw:

    Mooi verslag, Paul. bedankt. En hoe het hier is? Je merkt dat het gevangeniswezen op de meeste fronten, ook bij donors, op weinig sympathie kan rekenen. Doorzetten geblazen dus. Maar wel nog steeds ontzettend leuk om te doen! Hartelijke groeten, Frans

  • 26 Oktober 2012 - 11:21

    Vincent Fleuren:

    Hoi Paul,

    Top wat je allemaal doet! Mooie beschrijvingen. Ik vind het knap wat je allemaal doet.

    Succes met al je bezigheden.

    Hartelijke groet,

    Vincent

  • 26 Oktober 2012 - 11:52

    Etienne:

    Mooi om te lezen over je activiteiten en bezigheden. Vanuit het D6 kamp wil ik je informeren over onze nieuwe uitstraling (zie de website). Ook is er sinds kort een facebook pagina, wat voor sommigen van ons wel erg modern is (www.facebook.com/dubbel6). Gisteren was Dale weer eens op bezoek, hetgeen een byzonder leuke avond is geworden.

  • 26 Oktober 2012 - 13:06

    Henny Neet:

    Hallo Paul,

    grappig dat je al zo lang belangstelling hebt voor gevangenissen en wat daarin gebeurt. In mijn optiek ben je daar `toevallig mee begonnen' in Malawi en het boeit je nogsteeds. Toch een belangrijk facet van de samenleving.
    Sterkte, ook met het steeds warmer worden van het weer, jij gaat naar de hitte, wij gaan naar de kou toe.

    Henny


  • 26 Oktober 2012 - 16:13

    Ton Van Duijnhoven:

    Dag Paul, mooi om je verslag te lezen en even met je mee te "reizen". Bij DJI staat alles in het teken van bezuinigen. Behouden wat goed is.
    Succes daar en wijsheid bij de keuze voor jullie gezamenlijke plannen.
    Groet Ton.

  • 26 Oktober 2012 - 21:43

    Maria:

    Hey,

    Hier een bericht uit Bolivia

    Weer je bericht gelezen!
    We typen allebij heel wat af he ;p
    Als ik je verhaal lees ben ik toch even bij jou in Afrika.
    Leuk om elkaar zo toch een beetje op de hoogte te houden.
    Ik begrijp je goed, dat je s avonds geen zin meer hebt om te mailen. Ik heb daar zelf ook last van.

    Liefs

  • 28 Oktober 2012 - 21:21

    Arthur Kuilboer:

    Ha die Paul,

    Leuk weer iets van je wederwaardigheden te lezen ook al moet je soms een paar regels opschuiven om de rest van een zin op te pakken. Gek dat je er nu al weer zo lang terug bent, het lijkt nog maar net geleden dat je hier was. Time flies when you're having fun zullen we maar zeggen.
    Apart, dat gevangenis werk in jouw contreien en ook wel lastig om daar financiering voor te vinden. Ik kan me voorstellen dat het niet de eerste en hoogste prioriteit heeft ook al kun je ook via die weg goed resultaten bereiken, zeker als het op de niet vrijheidsstraf manier gebeurt. Dan sla je twee vliegen in één klap; wat heeft het opsluiten van mensen voor zin als ze daar wegkwijnen en van rehabilitatie zal wel helemaal geen sprake zijn. Nee, dan is het beter om hen aan maatschappelijke projecten te laten werken en zo hun steentje bij te dragen aan de maatschappij en mogelijk hun slachtoffers. Ik hoop dat daar geld voor beschikbaar komt. Ik duim voor je.
    Tot gauw(het is zó december!); ik hoop je dan zeker ook een keer een avondje in de Herensociëteit te treffen voor een borrel én zang.

    Dag makker, sterkte de komende maand .

  • 29 Oktober 2012 - 12:56

    Quinie Vermeulen:

    Hoi Paul,
    Leuk om weer van je belevenissen te lezen. Hier gebeurt ook van alles. Wij zijn net terug van 13 dagen Idro. Was weer heerlijk en toevallig heel veel zon. In Trento geweest, in Breschia en in Tignale een mooi bergdorpje aan het Gardameer met een prachtig uit de rotsen gehakte kerk, heel hoog. En een olijfolie pers werkplaats. Het uitzicht was weer adembenemend, met name de mooie tekeningen in het meer, afhankelijk van de tijd van de dag, de zon, de meeuwen en het weer.
    Wij zijn aan het Italiaans koken geslagen, leuk om de winkels af te struinen naar producten en dan uitgebreid te koken met een lekker muziekje op de achtergrond. Heel genoeglijk al met al. Zo, genoeg over ons.
    Je bent al echt een hele tijd weg nu. Hoop dat je ook echt iets van jezelf kunt achterlaten in Juba, mochten jullie besluiten niet te verlengen. Wij wachten rustig af wat de verdere ontwikkelingen worden. Ik hoop dat het naar ieders wens kan worden ingevuld.
    Hartelijke groeten van Quinie

  • 31 Oktober 2012 - 20:47

    Stefan Schuwer:

    hoi Paul,
    goed te lezen dat het je goed gaat, en dat je binnenkort weer naar het koude Nederland komt. Hoop je dan op de terp weer te ontmoeten!
    Hou je taai bij alle (soms ook behoorlijk confronterende) gebeurtenissen die je meemaakt. brengt je hier in ons luxe Nederland weer terug op aarde. Waar we ons hier druk om maken (inkomensafhankelijke ziektekostenpremie, verhoging van de huren met maar liefst 1,5, 2,5% OF 6,5%!, afroming van bonussen van bankmedewerkers; wat een luxe dat we ons hierover druk kunnen maken!
    warme groeten,
    Stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 22296

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: