De eerste week - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: paulinjuba

Blijf op de hoogte en volg Paul

25 Mei 2012 | Soedan, Juba

Vandaag is het 25 mei.
De eerste dagen in deze buitengewoon vreemde omgeving zitten er op.
Maandag aangekomen in een UN vlucht. Juba airport is interessant. Visum kost $100,--. Als UN-er hoef je dat niet te betalen, maar dat moet je wel telkens uitleggen.
Ik werd, samen met een Oegandese collega, keurig met de auto opgehaald. Ik bofte. Kreeg een wooncontainer van iemand die twee weken met verlof is. Waarschijnlijk blijf ik de komende maanden van container naar container verhuizen als mensen op verlof zijn. Dat betekent dat ik uit mijn koffers leef. Maar het is te doen. De container (echt een soort bouwkeet, in containermaat, heeft airconditioning een bed en een TV (sateliet TV. Als met al niet slecht dus. Buiten zijn dan weer containers met douch en toilet, om te delen. Een soort enerome comping. Aan de containers zijn allerlei prieeltjes gebouwd. Zo is er voor die van mij een zithoekje buiten. 'sAvonds is dat niet zo interessant, aangezien je dan door de muggen wordt lekgestoken.
De temperatuur is prima. Natte tijd, af en toe een bui, maar acceptabel koel.
Een hoop administratie gedaan. Mijn UN rijbewijs gehaald (in een keer!), zodat ik hier mag rondrijden in een VN jeep.
In het kamp zijn allerlei diensten, restaurants, fitness, bibliotheek. Maar 's-avonds ben ik vooral aan het lezen en even mat Maddy mailen of bellen.
Het team is heel verschillend, ook van kwaliteit. Vanuit allerlei landen, de meeste uit Afrika, maar ook een Engelsman en twee Zweden. Ik ga aan de gang met het maken van de assesment van de gedetineerdenadministratie in Zuid Soedan. Daarna moet er dan een praktisch voorstel komen zodat men weet hoeveel gedetineerden men heeft en waarvoor en hoe lang ze in de gevangenis blijven.
Vanmiddag op bezoek in de vrouwengevangenis hier. Ben benieuwd.

Binnenkort meer nieuws, wie weet met foto's. Dat moet ik eerst nog uitvogelen op mijn eigen laptop.

Hartelijke groet,

Paul

  • 25 Mei 2012 - 07:42

    Gerda:

    De eerste stappen om weg naar een goed functionerend gevangeniswezen dus.. Het kijkt er op dat je echt vanaf 'scratch' moet beginnen als de administratie nog op orde moet komen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij bezoeken aan de gevangenissen zelf. Ik kan me er nog weinig voorstelling van maken. Ik denk eingelijk aan iets minder dan wooncontainers en wat prikkeldraad? Wat dat betreft zullen foto's heel nuttig zijn!! Wat de temperaturen betreft: in Nederland bereiken we deze dagen Soedan-hoogte, maar hier gaat dat meestel wel over .... Groeten weer en ik zie uit naar je volgende verslagen. Vermaak je en muggen gewoon doodslaan of verdelgen!! Gerda

  • 25 Mei 2012 - 08:03

    Marita:

    Hey wat leuk om je verhaal!
    Zo heb ik ook het idee dat ik even daar ben door het lezen van je verhaal.
    Liefs

  • 25 Mei 2012 - 08:10

    Nienke:

    Hallo Paul. Wat leuk om weer iets te horen en dat op mijn verjaardag. Het is wel een enorme omslag voor jou zeg, maar als je van kamperen houdt, dan is dit wel de luxe vorm toch? Dominic en ik hebben de laatste tijd in Oostenrijk ook uit de koffers geleefd, dus we weten wat het is. Alleen waren de overige omstandigheden bij ons wel beter dan bij jou. Hier is het voor nederlandse begrippen momenteel warm. Vandaag gaan wij gezellig met z'n tweetjes naar de Floriade. Dinsdagavond komen Grietje Dekens en Maddy bij mij in Drunen om op de hoogte gebracht te worden over het revolutionaire Nu Skin, een huid-, haar- en tand verzorgingsproductlijn voor de inwendige en de uitwendige man en vrouw. Ik ben een van de distributeurs in NL. Wij wensen jou veel succes toe met je werkzaamheden en tot een volgend bericht. Hartelijke groetjes, Dominic en Nienke.

  • 25 Mei 2012 - 08:14

    Victor Wildeman SCS:

    Beste Paul,
    Gefeliciteerd met je VN rijbewijs, dat maakt het leven een stuk mobieler. Airco en satelliet-TV en 4x4 klinken luxueus; leven uit de koffer in containers iets minder. Heel veel succes met je pionieren daar en het van de grond af opbouwen van een gevangenissysteem. Straks vast iets om met veel voldoening op terug te kijken, nu alleen nog wel even doen. Nou ja, even doen...
    Onze vrijwilliger Henric is nu iedere dag druk in Kigo Prison met het maken van bordspellen voor de mensen in de gevangenis. Heel belangrijk dat ze straks even in hun hoofd kunnen 'ontsnappen' aan alle dagelijkse ellende.
    We zijn erg benieuwd naar je eerste gevangenis ervaringen in Zuid-Sudan.
    Victor (Musana) H.A. Wildeman
    Kampala, Uganda
    www.secondchancesupport.org

  • 25 Mei 2012 - 17:36

    Nicole:

    Ha die Paul,
    Leuk je eerste verslag van je tijd in Soedan. Ben benieuwd naar de foto's. Heb van Maddy ook al wat zaken mee gekregen.Hopelijk snel wat foto's.
    Groetjes van je zussie

  • 26 Mei 2012 - 09:41

    Hugo:

    Hoi Paul, leuk om te lezen wat je aan het doen bent. Het lijkt erop alsof elke kleine verbetering daar een belangrijke is. Jou kennende, worden dat slimme en weloverwogen innovaties, waar straks een hoop gedetineerden (wel of geen boefjes???) een beter leven van krijgen. Een nobel streven... Best of luck! Groetjes van je buurman (en fam.) in Rosmalen.

  • 27 Mei 2012 - 07:08

    Frans Douw:

    Hai Paul, leuk om te lezen wat je schrijft. Een schrijfstijl die de lezer het gevoel geeft alsof-ie naast je staat en meekijkt. Wel mooi om te zien wat er allemaal voor moois met je kan gebeuren als je niet al te diep blijft weggezonken in de zitting van je DJI-stoel. Een opgetogen mens als jij kan op die manier zo zijn unieke eigen levensloop gaan en genieten. Zelfs als dat betekent dat je in een container woont zoals in die afgelegen Engelse Tokkiekampen waar paupers wordt geleerd hoe je je flesje bier terugzet in het krat in plaats van ze Scuds-gewijs over de schuttiing in het perk van de buren te werpen. Of, zoals in jouw geval, je opnieuw je rijbewijs moet halen. En dat kan op veel manieren.
    Ik kreeg gisteren een mail van Herman Atsma (oud afdelingshoofd DJI, ex-Bonaire) die nu met zijn vrouw gedetineerden en kinderen begeleid in de vrouwengevangenis van Katmandu.
    Intussen gaat het leven bij DJI door. Oververhit druk met bezuinigingen en het op gang houden van onze enorme machinerie. Wel goed dat door mensen als jij al die kennis en rijkdom niet opgesloten blijft binnen de muren van onze eigen biotoop. En daar werken wij ook aan mee: Gerda is druk met het onderzoeken van wegen om mee te blijven doen in de nternationale gemeenschap. En ikzelf was deze week in de Ukraine. Moest wel even aan jou denken toen een Amerikaanse professor riep dat een van de Afrikaanse landen enorm veel verbeterd heeft aan de gezondheidfssituatie in de gevangenissen, terwijl men daar veel armer is dan in de Ukraine!
    Paul, hou je haaks en ik ga verder met je te volgen!

  • 29 Mei 2012 - 08:23

    Willem Lingmont:

    Goed om iets van je te horen, ik lees het met plezier; het ware kampleven en het zijn de kleine dingen in het leven die tellen zo te lezen. Is het een beetje behoorlijke matras waar je op slaapt? Ik ben zelf tijdelijk even in Nederland na een succesvolle training voor het Kosovaarse gevangenis wezen. Ik stuur je binnenkort een wat uitgebreider verhaal. Veel succes. Willem

  • 29 Mei 2012 - 20:08

    Ron En Rianne:

    Hoi Paulus,
    Nooit te oud om te leren zie ik. Weer een rijbewijs erbij. Was het examen net zo lastig als dat van je motorexamen?
    Je weet toch ook dat fitness niet alleen is om naar te kijken. Na een paar keer doet het geen pijn meer als je meedoet. Als het foto's plaatsen gaat lukken, ben ik benieuwd naar je sixpack over een paar maanden.
    Hou je haaks.
    Groeten, Ron en Rianne

  • 01 Juni 2012 - 10:01

    Roelien:

    Ha Paul, nou klinkt allemaal echt V -ennerig, dwz zoals grote internationale organisaties dat doen. Kwakken wat neer, ook de essentiele voorzieningen, en voor de gezelligheid moet je ergens anders zijn. Mooi dat er skype is.
    Komend weekend Malawi reunie.Ik ga proberen weer foto's te maken en ze op Picasa te zetten, kan je daar ook zien toch? Mocht je dat tenminste leuk vinden. Het weer ondertussen weer gewoon op zn Hollands, wisselend bewolkt en verspreide regenbuien.
    Zet m op.
    Liefs Roelien

  • 02 Juni 2012 - 13:49

    Nienke Smith:

    2 juni 2012.
    Hoi Paul, ondanks je afwezigheid in Nederland willen wij je toch van harte feliciteren met jullie 30-jarig huwelijksjubileum. Neem er maar eentje op op afstand.
    Groetjes, Dominic en Nienke.

  • 03 Juni 2012 - 16:09

    Peter Cuppen:

    Hoi Paul,

    Net terug van een zeer geslaagd Malawi weekend in Hoogerheide, vind ik jouw mails op mijn oude hotmail account, waar ik gelukkig nog wel eens op kijk, nu dat weer kan. Die is n.l langdurig geblokkeerd geweest omdat hij gehackt was en gebruikt werd om spam mail mee rond te sturen. Microsoft windows sloot hem daarom af en vertelde mij na enige tijd dat ik hem weer kon openen met een nieuw wachtwoord omdat zij hem opgeschoond hadden. Dat is echter heel lang niet gelukt, zodat ik een nieuwe account aangemaakt heb: petercuppen21@gmail.com. Lukt het je om dat te veranderen? Ik vind het wel leuk om je belevenissen een beetje te volgen. De reunie was ouderwets gezellig, met een Djembe workshop in een zonovergoten tuin. Volgend jaar bij Phillip en Marja in Almere, misschioen ben je dan ook weer van de partij, of mogelijk moeten we Maddy dan ook missen! Heel veel succes en een goed, veilig verblijf daar!!
    Peter


  • 05 Juni 2012 - 09:20

    Ruud:

    Hi Paul, wat een mooie avonturen beleef je toch weer. Succes met je belangrijke taak en blijf ons opvrolijken met je verslagen! Hartelijke groet, Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 22305

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: