De regen is gekomen - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu De regen is gekomen - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

De regen is gekomen

Door: paulinjuba

Blijf op de hoogte en volg Paul

23 Juni 2012 | Soedan, Juba

Het regent! In Nederland niets bijzonders, maar hier wel. Leven of dood hant er van af. In de praktijk betekent het modder. Modder en kikkers en padden. Potholes die nu zwembad zijn.
Elke dag val er wel regen. Soms een heerlijk watergordijn. De temperaruren zijn nu heel prettig. Soms zelfs maar 28 graden.

Het werk gaat door. Deze week op de ambassade gepraat over projecten en met Buitenlandse Zaken, via de mail.Ik hoop dat er wat uit komt. Een miljoen kan ik wel gebruiken.
We zijn deze week ook bezig geweest om het werkbezoek van komende week aan Oeganda voor te bereiden. Al met al geeft zoiets veel inzichten. Inzicht in de bureaucratie van de VN (Hoe je je MOP bij MOVCON krijgt met de juiste handtekeningen en of je dan op het manifest komt of niet). Het geeft inzicht in de management vaardigheden van de teamgenoten, die de een na de ander op stap aan zonder overdracht. Het geeft ook inzicht in de verschillende culturen binnen onze regenboog coalitie, die onze Corrections Advisory Section toch wel is. Leuk en af en toe wat vermoeiend. Degenen onder ons met een kort lontje zullen et weer anders gekwalificeerd hebben.

Komende week dan het werkbezoek aan Oeganda. Ik kijk er er aar uit. Goed om collega's beter te leren kennen (er gaan ook 15 officieren van het Zuid Soedanese gevangeniwezen mee).
Vooral ook fijn omdat Maddy donderdag komt. Heerlijk een paar dagen Oeganda verkennen. De bronnen van de Nijl en een aantal kratermeren. Daarna Juba. Ik hoop dat Maddy deze zooi ook een beetje kan waarderen. Ik heb twee afspraken voor haar kunnen maken. Een Franse en een Italiaanse NGO, waarvan er een een opleidingsschool voor fysio's runt. Allebei hebben ze veel belangsteling voor Maddy.

Jullie horen wel hoe het gegaan is.Blijf vooral veel terug mailen. Vind ik leuk!
Al en toe zal ik jullie persoonlijk mailen, maar op 80 mensen reageren is wel eens wat veel voor een normale sterveling.

Groeten uit Juba!

Paul

  • 23 Juni 2012 - 14:28

    Frans:

    Het lijkt steeds interessanter te worden daar, Paul! Boeiend ook om meer inzicht te krijgen in de industrie die Welzijn en Geluk onder de internationale gemeenschap wil verspreiden. Enne...goed dat jouw lontje niet kort is, omdat ik me nu al goed kan voorstellen dat iemand zo ongeveer uit zijn vel springt vanwege de onvolkomenheid en ongerijmdheid in die wereld. Aan de andere kant is de afstand tussen droom en werkelijkheid nu eenmaal iets waar we allemaal mee moeten dealen. Ons nationale voetbalteam heeft inmiddels een prachtige metafoor aangeleverd voor alles wat mis kan gaan. Zoals de Ukrainse televisie zei: " Tot ieders verbazing speelde Oranje tegen Portugal heel behoorlijk, en ze scoorden in de elfde minuut zelfs een mooi doelpunt. Maar daarna lieten ze hetzelfde zien als altijd: voetbal zonder ruggengraat! Ze verloren en leken het niet eens erg te vinden!"
    Soms denk ik dat het voor Nederland erg belangrijk is om aan internationale uitwisseling te doen. Al was het alleen maar om mentaal sterker te worden!

  • 23 Juni 2012 - 15:05

    Petra & Frans:

    Hallo Paul,
    We lezen jouw berichten elke keer weer met veel belangstelling. Het zal niet meevallen om met de verschillen in cultuur en mentaliteit om te gaan. Ondanks dat jij er duidelijk voor open staat. Wel blijven schrijven want wij vinden het heel leuk om jou te blijven volgen. (We zijn wel de komende maand er tussenuit - Zuid Frankrijk, ook leuk maar geen e-mails-)
    Groetjes

  • 23 Juni 2012 - 16:35

    Nicole:

    Staat je goed hoor dat VN uniform. Wie had dat nou ooit bedacht jij in een uniform. Ons pap in ieder geval niet denk ik zo.
    Uit welke landen komen al die collega's? Sprek je nog een beetje Italiaans met die italianen?

    Groeten van je zusje

  • 23 Juni 2012 - 19:29

    Victor Wildeman SCS:

    Beste Paul,

    Henric en ik zijn donderdagavond in Nederland aangekomen, maar je verslag brengt ons qua gedachten weer terug in Uganda. Positief blijven ondanks alles; wisselingen houden een mens jong van geest moet je maar denken. En wat je ook schrijft, in Nederland zullen ze het wel lezen maar toch niet helemaal begrijpen. This is Africa, dat moet je ervaren hebben.

    Een goede reis naar Uganda. Behoorlijk grote delegatie; heb je nog iets met Johnson Byabashaija kunnen regelen wat betreft een rondleiding / introductie van het gevangenissysteem in Uganda?

    Helaas een slecht bericht over ons appartment: er is weinig broodbeleg, etc. achtergebleven en door een wegvallend elektra heb ik geen vlees in de diepvries durven achterlaten. Dus dat wordt bij aankomst in Kampala eerst boodschappen doen... Een heel fijn verblijf en dito rondreis in Uganda.

    Hartelijke groeten van Victor (Musana) H.A. Wildeman

  • 24 Juni 2012 - 08:16

    Hoi Paul:

    Leuk om alles te volgen. Maakt het interessant. Ben benieuwd hoe het verder gaat, groetjes Han

  • 24 Juni 2012 - 10:51

    Irene Van Cuijk :

    Leuk om iets van je reisverslag en bezigheden via de PC te kunnen volgen.
    Geniet ervan als Maddy bij je is en voor de 25e hartelijk gefeliciteerd.
    Groeten Irene

  • 24 Juni 2012 - 20:17

    Gerda:

    Hi Paul, goed te lezen dat Maddy komt. en mogelijk ook werk vor haar daar? Ik zal voor je duimen, (a) dat ze een beetje bevlogen raakt van de situatie daaren (b) dat ze daar werk kan krijgen waarmee ze ook haar hart kan ophalen. Maar vooral fijn dat ze je kan opzoeken. Het lijkt me overigens niet echt gemakkelijk daar, in ieder geval moeilijker dan je er zo over schrijft. Al die verschillende mensen met hun temperament ben je wel gewend, maar die bureaucratie .... ha ha, dat talent ga je nooit krijgen. Maar ja, hoort er blijkbaar ook bij, zeker bij grote organisaties als de VN. Voor je het weet ga je terugverlangen naar Den Haag!
    Wat leuk trouwens dat je nu ook foto's erbij hebt gedaan. Dat is goed voor het voorstellingsvermogen. Het ziet er bijvoorbeeld veel groener uit dan ik had gedacht.
    Wat gaan jullie trouwens precies doen in Oeganda? Als er zoveel Zuidsoedanesen meegaan, schat ik in dat er wat kennis en inzicht in gevangeniswezen verworven wordt? Geen idee hoe Oegandese gevangenissen eruit zien, maar we horen van jou wel wat daar van te leren valt. Ik wens je in ieder geval een goede reis toe en veel plezier met Maddy. Always look at the bright sight of life!!

  • 25 Juni 2012 - 08:51

    Roelien:

    Ha Paul, nou je ziet er indrukwekkend genoeg uit hoor in je uniform.!
    Morgen jarig, GEFELICITEERD.
    En als verjaardagskado komt Maddy dan gauw. Fijn. Ik zie haar daar dan al bijna bij je blijven.
    Wij hebben hier trouwens ook regengordijnen. Na regen komt zonneschijn. Daar wachten wij op.
    Liefs Roelien

  • 25 Juni 2012 - 11:58

    Richard:

    Hallo Paul,

    Alvast van harte gefeliciteerd!
    Een taart met verse slagroom zal wellicht moeilijk te verkijgen zijn....
    Goed om te lezen dat Maddy over kan komen; samen op pad en wellicht kan zij ook haar licht daar opsteken!
    Tja, de VN hangt aan elkaar vast van protocollen, mandaten en formulieren; men probeert iets rationeels in een relatief ongeordend deel van de wereld neer te zetten; dat brengt veel rompslomp. Ben benieuwd naar de PI's in Oeganda.

    Groetr,
    Richard

  • 25 Juni 2012 - 17:10

    Nicky Van Meer:

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag Paul! Via Marja ben ik op je blog terechtgekomen. Ik reis ook heel wat af, maar zuiver voor m'n plezier en zeker niet voor m'n werk. Geweldig interessant wat je doet. Hoe ben je hier in terecht gekomen?
    Mocht je willen reageren, mijn email is nvanmeer@gmail.com

  • 26 Juni 2012 - 07:04

    Arthur Kuilboer:

    Ha die Paul,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,. Aanstaande donderdag zullen we er een op je gezondheid nemen. Het ziet er allemaal erg vriendelijk uit en uit je verslag begrijp ik dat je al aardig ingeburgerd raakt, in ieder geval in het jargon. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld om op zo'n manier je werk te doen maar kennelijk is het ook in die wereld niet anders. Ik herinner me nog een opmerking van een coach uit vroeger dagen: volg het geld! Dan kom je vanzelf bij des poedels kern. Dat wens ik je ook toe zodat het niet alleenbij plannen hoeft te blijven maar er ook werkelijk projecten van de grond komen die het leven van gevangenen meer humaan maken. Succes en tot je volgende veslag.

  • 26 Juni 2012 - 12:11

    Etienne:

    Beste Paul,
    Van afstand wil ik je vandaag feliciteren met je verjaardag. Ik ben benieuwd of je nu ook een taart met kaarsjes krijgt. Op de foto's vond ik je wel een beetje witjes uitzien, maar ik neem aan dat dat wel bijkleurt (ondanks de regen). We zullen donderdag tijdens onze laatste repetitie een drankje nemen en ons verjaardagslied zingen. Ik ga ervan uit dat je voelt dat we aan je denken. Fijne dag

  • 26 Juni 2012 - 13:03

    Mario:

    Dag Paul,

    Met gemengde gevoelens (jalouzie (?) - mij niet gezien...) lees ik jouw verhalen. Mooie ervaring, maar met veel hindernissen. Een uitdaging dus. Ik hoop van harte dat het je brengt waarnaar je op zoek bent. In elk geval een forse ervaring rijker!!!

    Hartelijke groet
    Mario

  • 29 Juni 2012 - 09:20

    Greet:

    Hoi Paul, en Maddy inmiddels,
    Ik geniet van je korte, maar duidelijke verslagen. zo is het heel goed bij te houden. Die foto's geven net wat meer voorstellingsvermogen. Bureaucratie kom je inderdaad overal tegen en op alle niveaus. Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit waar je bent. Geniet van de mogelijkheden die je krijgt/ziet. En Maddy, ik hoor straks graag jouw bevindingen. Geniet ervan. Groetjes Greet

  • 29 Juni 2012 - 09:21

    Greet:

    Hoi Paul, en Maddy inmiddels,
    Ik geniet van je korte, maar duidelijke verslagen. zo is het heel goed bij te houden. Die foto's geven net wat meer voorstellingsvermogen. Bureaucratie kom je inderdaad overal tegen en op alle niveaus. Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit waar je bent. Geniet van de mogelijkheden die je krijgt/ziet. En Maddy, ik hoor straks graag jouw bevindingen. Geniet ervan. Groetjes Greet

  • 01 Juli 2012 - 10:11

    Hans En Marianne:

    hoi Paul,

    goed om een eigen "reizende reporter" te hebben zodat ik het wereldnieuws eens van een andere kant kan meemaken. Erg boeiend allemaal.

    Hier bij Dubbel Zes laatste repetitieavond gehad, daarin jou alsnog toegezongen als een verlate verjaardagsritueel (ik stuur je dat geluidsfragment wel toe via je mailadres) en gisterenavond ons afsluitende eten gehad waar Milton en Stefan zich wederom van hun beste kant hebben laten zien (je weet dus wat je gemist hebt..).
    Nu ons zomerreces en daarna flink aan de bak voor optredens in Engeland, Nistelrode en Heeswijk (voor de meelezer zie: www.dubbel-zes.nl )

    Het ga je goed Paul en ik blijf graag alles lezen!
    Marianne en Hans

  • 03 Juli 2012 - 07:17

    Henk:

    Eindelijk een reactie van mij :) Wat ontzettend leuk om je vorige week op je verjaardag even aan de telefoon te hebben. De Wieckse Witte (Maddy?) smaakte meteen een stuk beter. Het was erg gezellig en het contact met jou maakte het toch echt jouw feestje, zoals je dat graag hebt :)
    Je hebt Maddy natuurlijk al weer enkele dagen geleden in je armen kunnen sluiten en ik neem aan dat ondertussen jullie genieten van de Afrikaanse pracht en van elkaars gezelschap.
    Vergeet niet Maddy de beloofde 4e broek mee te geven als ze weer huiswaarts gaat. Ik zal hem met trots dragen.
    Overigens dat korte lontje .........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 22320

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: