Op pad - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu Op pad - Reisverslag uit Juba, Soedan van Paul Geurts - WaarBenJij.nu

Op pad

Door: paulinjuba

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 Juni 2012 | Soedan, Juba

Ik ben al weer bijna 4 weken in Juba. De tijd vliegt hier om. Dat is erg fijn, want over 2 weken kan ik dan al weer Maddy in mijn armen sluiten. Daar kijk ik wel naar uit.
Ik ben ondertussen verhuisd van het kamp naar een hotel, daar vlak in de buurt. Dat is wel erg prettig en ik kan het nog net betalen.
Na half juli moet er dan wel wat anders zijn, waarschijnlijk een container (maar dan wel mijn eigen container) in Thong Phing, zoals de wijk hier heet.
Ondertussen ben ik druk aan de gang. Inwerken, projectvoorstellen schrijven en het land wat leren kennen. Ik heb twee reizen gemaakt. Een naar Torit, naar het zuidoosten en een naar Wau (twee en een half uur met de helicopter) in het noord westen.
Alle twee mooie tochten. Het is een mooi land, groen vanwege de regens en veel bomen. Weinig wild, waarschijnlijk opgegeten tijdens de oorlogen hier.
In alletwee de plaatsen heb ik met een teampje assessments van de gevangenissen gemaakt. Wat was de situatie, wat is er verbetert en wat willen we nog meer doen. Allemaal op basis van de UN minimum gevangenis regels.Kinderen niet bij volwassenen in een cel, vrouwen gescheiden van mannen, voeding en water, ventilatie in de cellen.
De ergste afdelingen zijn de afdelingen waar de condemned zitten, de ter dood veroordeelden. Overbevolkt, omdat er wel veroordeeld worden, maar weinig geexecuteerd. cinisch, maar waar. Veel mensen op cel, weinig ventilatie en enkelkettingen.
Over het algemeen zijn de gevangenen 12 uur per dag buiten, dat is dan wel weer goed.
Ander uiterste is de bouw van een jeugdinrichting, die er goed uit ziet.Nog een beetje geld en dan kan ie over een paar maanden draaien, inclusief opleidingen en vakopleiding.
Ik ga vooral an de gang met personeelsbeleid. Veel personeel heeft men hier, veel ongeletterden. Veel generaals, vanuit het leger.Promotie hangt af van je rang, niet van je competenties. Misschien kan ik hier wat kapstokken maken om talent meer kans te geven.

Tot zo ver Juba. Ik ben wel gewend, maar mis Maddy en de kinderen natuurlijk wel erg. En jullie ook, voor de klets en de gezelligheid.

Hartelijke groet, ik kijk uit naar jullie reakties.

Paul

  • 14 Juni 2012 - 13:48

    Hi Paul:

    Leuk je avonturen te lezen en ben blij dat je het naar je zin hebt.
    Geef Maddy van mij ook een knuffel.
    Gr Indra

  • 14 Juni 2012 - 14:08

    Victor Wildeman SCS:

    Beste Paul,

    Je schreef eerder dat na verloop van tijd de frequentie van je blogs zou teruglopen. Zat mij vanochtend in de Matatu in Kampala af te vragen wat jouw definitie van 'na verloop van tijd' is, en kijk ik word op mijn wenken bediend.

    Je persoonlijke gevoelens: 'ver weg zonder familie' zijn zeer herkenbaar. De wens om een eigen stek te hebben idem dito. En dan wil ik het al helemaal niet hebben over de personele invulling van de Dienst Gevangeniswezen. Poppetjes (b)lijken veel belangrijker dan resultaat gericht denken en ook doen. Hoe goed je ook bezig bent, het lijkt hier soms meer op dweilen met de kraan open...

    Weet niet waarom, maar de elektriciteitsvoorziening is bij ons zo maar een stuk verbeterd. Ik trek 's avonds de 20e de deur achter mij dicht om Uganda even met Nederland te verwisselen.

    Ik wens jou en Maddy een heerlijk verblijf toe in ons appartement in Kampala; geniet van elkaar, doe nieuwe energie op, en heel veel succes in de gevangenissen van South-Sudan.

    www.secondchancesupport.org
    Victor (Musana) H.A. Wildeman

  • 14 Juni 2012 - 14:10

    Victor (Cochabamba):

    Ha die Paul! Boeiend om je te volgen en zo te lezen zit je precies op je plek! Kom je in Bolivia ook eens zo'n assesment doen? Lijkt me een zinvolle zaak. Eergisteren cijfers gezien: 80% van degenen die hier in de gevangenis zitten zijn niet veroordeeld! Hoe zit dat bij jullie? gr. Victor

  • 14 Juni 2012 - 14:50

    Nicole:

    Ha die grote broer,
    Blij dat je ons ook een beetje mist. Ik mis jou ook wel een beetje. Zal je wel eens een mailtje sturen met de laatste klets. Was wel mooi dat vliegen met de helikopter denk ik. Lukt het ook een beetje foto's te maken? Ik breng Maddy een dezer dagen de wijn van La Vialla dan zullen we wel een flesje op je toasten.
    Houdoe

  • 14 Juni 2012 - 18:00

    Fred Heukels:

    Hallo Paul,

    Leuk om op afstand jouw belevenissen te volgen.

    Nog leuker om op deze manier ook nog op het spoor te komen van oud Digital collega Victor Wildeman. Dat fantastische werk van Victor in Uganda is wel wat anders dan computersystemen verkopen.

    Hartelijke groet

    Fred

    Fijn dat Maddy


  • 14 Juni 2012 - 19:58

    Hugo:

    Hoi Paul, zo te lezen ben je erg goed bezig. Geeft wel te denken: "mijn buurman woont in een container," where does that leave me?;) Maar als ik hoor hoe 'jouw' gedetineerden leven, zal ik maar geen grapjes maken over de waarde van mijn huis. Lijkt me leuk om je over een paar weken weer te zien. Als je tijd hebt, moeten we zeker een wijntje doen.

    Het ga je goed, hou je taai,

    Groet,

    Hugo (KB88)

  • 15 Juni 2012 - 04:21

    Frans :

    Hai Paul,
    Het "werken aan het verbeteren van de wereld" zoals jij dat beschrijft confronteert met de realiteit. De complexiteit, de weerbarstigheid en de nietigheid van het inidividu. Interessant ook om de reacties van andere Nederlanders te lezen. Kennelijk is het boeiend om je doorzonwoning en alle frustraties over Bert van Marwijk van het land van de oranje vlaggetjes in te ruilen voor Afrika. Ik stelde me je overigens voor in een compound van verspreide containers in een zinderend hete woestijnomgeving, omheind en met rechtstreeks uitzicht op een enorm vluchtelingenkamp. Dat de omgeving ook groen en boomrijk geeft een andere kijk. Hier in Nederland strijden de bzuinigings-en verkiezingskoorts om de meeste aandacht en dan lijkt het politiek/electoraal belang soms te winnen. Het Kunduz-akkoord is eigenlijk allang weer verdampt en ook binnen DJI is het de vraag of bezuinigingen door meer MPC's, bestemmingsveranderingen en sluitingen politiek opportuun worden geacht. Hoe wrang ook ten opzichte van jouw beschrijving van de gevangenis daar: dat is onze realiteit. Een Russische vriend vertelde me overigens dat men daar de financiering van gevangenissen geheel wil afschaffen: de boeven moeten zelf maar zorgen hun bajes financieel te bedruipen en hun bewaarders te betalen. Poetin is toe aan de volgende fase van zijn bewind en dat ziet er, mits geplaatst in een wat ruimer historisch perspectief, erg vertrouwd uit. Voorlopig blijf ik toch nog maar even inwoner van het kleine, kneuterig aangeharkte bloementuintje in een villawijkje dat Nederland heet. Zaterdag 2-0 tegen Portugal en zelfs twee keer smadelijk verliezen is ongedan gemaakt!

  • 15 Juni 2012 - 16:55

    Dick Schouten:

    Hallo Paul,
    Goed te horen dat je je draai gevonden hebt. Je verslag geeft wel weer dat we het hier toch allemaal perfect geregeld hebben. Je ervaring en kennis kunnen ze daar goed gebruiken. Ik hoop voor je dat de komende 2 weken sneller voor je omgaan zodat je Maddy nog sneller in de armen kunt sluiten. Vandaag ben ik thuis gekomen van een heerlijke vakantie aan de Cote d'Azur. Verder gaat hier alles zijn gangetje. Oh ja, 20 mei ben ik weer naar Zagreb geweest. Ik heb daar als supervisor mogen optreden. Het ging prima en je moet van iedereen de groeten hebben. Peran is na de verkiezingen vervangen. Hij wordt waarschijnlijk governor van een van de gevangenissen.

    groetjes Dick

  • 15 Juni 2012 - 18:29

    Arthur Kuilboer:

    Dag Paul,

    Ben net terug uit Noorwegen en vertrek morgen naar Zweden. Wat een leven!! Ik zie dat het je goed gaat, eerst een container a la basisschool De Hoeven en nu een hotel; je maakt promotie. Het schrijven van voorstellen is kennelijk erg succesvol; ik las vanmiddag in het vakblad dat de overheid aan Zuid Soedan een bijdrage gaat geven van 2 miljoen. Ik maak me sterk dat het meeste ervan wel bij jou terecht zal komen. Je kunt het in ieder geval goed gebruiken, dat blijkt wel. Veel succes met de voortgang en tot je volgende bericht.

  • 18 Juni 2012 - 13:02

    Gerda:

    Als ik het zo lees heb je in ieder geval nog heel veel te doen. Lijkt me niet echt bemoeidigend om mensen aan de ketting te zien! Maar goede nieuws is dat je de assessments kunt doen en je blijkbaar ook iets kunt doen voor het personeel! Kan me voorstellen dat je blij bent wat te doen te hebben, vooral om te vergeten dat je Maddy en de kinderen mist. Nog een paar weken volhouden. Ik ben zelf net terug uit Turkije, moet nu eea verwerken, afronden enz. Je kent het. Heb nu even geen tijd genoeg je uitgebreider te schrijven, maar wie weet horen we van je als je hier bent en wie weet kunnen we dan even bijpraten? En anders kom ik weer terug met een berichtje voor je. Hou het nog even vol daar!! Groeten!! Gerda

  • 20 Juni 2012 - 09:16

    Rianne G:

    Hoi Paul, even vanuit Frankrijk de groeten van ons. We hebben nu eventje internet. Goed te zien dat je al wat van het land hebt gezien, jammer dat je nog geen foto's hebt geplaatst, daar was ik wel benieuwd naar. Misschien dat Maddy weet hoe het moet. Groetjes en tot mails,
    Ron en Riann

  • 21 Juni 2012 - 15:34

    Aletta:

    Hoi paul,

    Wij kijken steeds uit naar je berichten. Van maddy horen we dan nog wat meer details. Kan me voorstellen dat tijd snel gaat, je maakt ok heel wat mee!!! Gr aletta

  • 26 Juni 2012 - 14:21

    Han Van Ravesteijn:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Weer een jaartje er bij.
    Veel plezier samen met Maddy!

    Groetjes

  • 26 Juni 2012 - 17:21

    Peter Cuppen:

    Hallo Paul,

    Van harte gefeliciteerd en een hele goede tijd straks samen met Maddy!!

    Groetjes,

    Peter & Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Ik vertrek op 15 mei naar Juba, Zuid Soedan, als strategisch gevangenis adviseur bij UNMISS, de VN missie in Zuid Soedan. Via deze site wil ik belangstellenden gaag op de hoogte houden van mijn leven en werk daar. Per 1 mei ga ik werken voor het International Committee of the Red Cross in Addis Ababa. Ik ga daar werken als Prison Management Delegate.

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 22300

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 20 April 2013

Ethiopie

15 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: